I går stod jeg stille og roligt i den obligatoriske milelange kø i min lokale slum-fakta, der nu er forklædt som en Fakta Quick, men det betyder KRAFTEDME ikke, at det går hurtigere af den grund i den lille beskidte biks!
NÅ, men så stod jeg altså der og kedede mig bravt, mens jeg ventede på, at det blev min tur ved kasse 1.
Pludselig udbrød der lidt opstandelse ved kasse to, som netop var blevet åbnet! (I øvrigt FULDstændig uhørt at slum-fakta’en har BEGGE kasser åbne! Normalerweise lader de os kunder stå i en lang kø-kæde, der slanger sig rundt i hele den lille ghetto-slummert, startende ved indgangen, så man kan nå at vende om, hvis man ikke LIGE er ”in the mood” til en omgang KOMPLET spild af tid! Alt sammen bare for at få os til at blive lidt længere!)
Tilbage til dramaet ved kasse to, som jeg fandt ud af handlede om prisen på to poser matadormix, fordi den oprevne dame henvendte sig til mig for at spørge, om jeg ikke lige kunne tjekke prisen, da jeg stod lige ud for slikhylderne.
Jeg meddelte damen, at prisskiltet sagde 12.50 kr. og derpå stak hun armene i vejret, som havde hun just vundet i et freaking lotteri og råbte: ”HVAD SAGDE JEG?! Der står 19.95 pr pose på min bon! Jeg vil gerne bede om penge tilbage!”
Derefter udviklede det hele sig til den farce, som jeg nu engang altid har en VELSIGNET evne til at havne midt i!
ALT gik i stå, fordi begge kasse-medarbejdere (selvfølgelig) skulle hen og studere det lille prisskilt, som om at 47 kunder i kø, der højlydt have ytret at 12.50 kr. var den korrekte pris, havde besluttet sig for at komme i Guiness Rekordbog med ny rekord i masse-løgn!
Og SELVFØLGELIG fortsatte det, der nu havde udviklet sig til et mindre skænderi mellem to Fakta-klaphatte og en stakkels kunde, som egentlig bare gerne ville have sine varer til den pris, fakta-slummeren nu engang skiltede med, tyve centimeter til højre for mig, så jeg nærmest ufrivilligt blev en del af det!
Jeg havde egentlig besluttet mig for at holde mig udenfor diskussionen, men…
… så startede det ene FUND af en Fakta-ansat, som i forvejen ikke ligefrem lignede den hurtigste knallert på havnen, en laaaaaaaang, sort og hidsig bortforklarings-monolog i en MEGET ubehøvlet, nedladende tone, om ET eller andet TOTAL nonsens med, at prisen på skiltet var for en 250 grams pose Matadormix, men at damen havde købt 2 stk. 300 grams poser, og DERFOR var prisen altså 19.95 kr. pr. stk., for de havde faktisk slet ikke 250 grams poser i butikken (!!!), men så kunne man jo bare selv regne prisen ud, hvis man nu liiiige tænkte sig lidt om…
…og SÅ kunne jeg altså ikke holde min kæft mere, for jeg ville FANME gerne videre i dagens tekst, i stedet for at tilbringe en fridag i en død kø i en slum-fakta med ansatte, der i situationen virkede dummere end bølgepap.
Så jeg drejede hovedet til højre og med et giftigt blik i øjnene, DOG med et lille (anstrengt og ironisk) smil om læberne sagde jeg:
”På en skala fra 1 til 10…HVOR svært kan det så være for den ene af jer to kvikke hoveder at give damen de to poser slik til den pris, I rent faktisk reklamerer med, mens den anden ændrer prisskiltet, så vi andre her i køen kan slippe for at være vidne til chikane af en kunde, alene fordi I ikke vil indrømme, at butikken har begået en pris-brøler?! Jeg TVIVLER på, at jeres opførsel er en del af butikkens kundepolitik, HVIS I overhovedet har en sådan, blot for at få os til at blive lidt længere!”
Min smøre udløste spredt bifald i den konstant voksende (og efterhånden MEGET utålmodige) kø, men den udløste også et skud fra hoften fra teenage-bebumset fakta-ansat:
”Har DU måske købt matador-mix? Nå, ikke… så bland dig FULDstændig udenom!”
Jeg smilede sukkersødt til ham, og sagde: ”Så gerne, så gerne!”, hvorefter jeg kørte min fyldte vogn hen foran ham, inden jeg fortsatte: ”Så kan du passende sætte disse varer tilbage på plads, når du er færdig med at skændes med kunderne!”
Herefter lød der et ”SÅDAN!” fra flere af kunderne bag mig, og inden jeg var ude af slum-fakta’en, havde halvdelen af køen fulgt mit eksempel og der var derefter masseudvandring fra butikken!
HA! Så kan de FANNERME lære det! FAKTA QUICK, min bare RØV, siger jeg bare!!!
Newsflash: Jeg har netop hørt i radioen, at slumfaktaen er blevet røvet. Som studieværten så morsomt bemærkede – “det tog kun 5 minutter”.
Jeg har faktisk siddet to år i kassen i Bilka, mens jeg studerede økonomi. Jeg brugte tiden der til at studere køberadfærd på nærmeste hold.
Det slog mig altid, at mine kolleger ved kasselinien havde tonsvis af historier om sure og urimelige kunder der bare skældte ud og brokkede sig, mens jeg selv aldrig oplevede noget. Indtil det slog mig, at det er fordi jeg taler pænt og høfligt til folk. OGSÅ selvom jeg skulle give præcis den samme lorte besked til kunden “nej – jeg kan desværre ikke sælge dig en 300 gr pose til den pris der står på skiltet fordi skiltet også angiver, at prisen er for en 250 gr pose. Ja, vi burde have fjernet skiltet, men har ikke haft tid… osv”
Igen er min pointe, at man får det tilbage man sender ud i verden. Så hvis man siger tingene ordentligt – OG SMILER, så får man som regel også noget ordentligt igen – og det kunne såmænd ligeså godt ske i en slum-fakta.
UHA iltre linier.
Min kommentar er – Efter at have arbejdet i MANGE år i en dagligvarebutik – har jeg nok en lidt anden forståelse for de “stakler” der sidder ved kassen. Ud over måske lige en FAKTA eller anden discountbutik – kan man jo ikke klantre assistenterne ved kassen for diverse prisfejl og forkerte stregkoder. De sidder tilfældigvis bare lige på sidste station – øretævenes holdeplads – hvor urimelige kunder kan få afløb for de fejl og mangler de har måtte finde i løbet af deres tur igennem en butik – nogen gange også for deres utroligt dårlige humør – der nu har kogt i en alt for lang kø. Nogen gange kø fordi Muhammed og Niles og Karen ikke dukkede op på deres vagt igen – eller Søren og fatima igen havde meldt sig syg. Indimellem deres kassevagt, også lige at skulle tømme dagens 35 paller med kølevarer og en enkelt væltet palle med cola tørres op……….. og naturligvis også lige sørge for at den der bibben på flaskeautomaten ville høre op – så Hr. hansens 100002 flasker kunne køres igennem…….
At man så godt kan tale pænt til sine kunder og medmennesker – det er et must – men svært må det faneme være…….. DISCOUNT betyder lave priser på varer – og lave priser på omkostninger!! Måske derfor…… Jeg har sgu ondt af de stakler – men måske skulle man prøve en dag i FAKTA??? Eller FØTEX, eller BILKA, eller Brugsen eller eller eller………. altså som kassemedarbejder!!
Royale hilsner!! ;O)
Trold… det er lige nøjagtig den fakta, der er tale om! 😉
Jeg kan ikke finde ud af det her – den vil ikke gemme min kommentarer? Sådan noget lort!Men jeg vil bare høre om det er den på Mozarts Plads vi taler om? I så fald har jeg også et par beretninger.
Hvem snakkede om bajsere?
Jeg troede det var en lunken giraf, der blev tilbudt, hvilket jeg meget bedre kan lide. De er så søde og bløde og lunkne. Eneste minus er faktisk, at de er så freaking høje, at de kan være ret svære at kramme… :))
“Now you just ordered a 1000 liter milk”
SÅ flot og elegant kan kun en royal person gøre det. Vildt godt gået 🙂
Så er man lige ude af byen et par dage, og får ikke tjekke svovlerierne, Jeg må sige at du ikke har ligget på den lade side ;o) Hvis det kan hjælpe dig lidt, så vil jeg kippe med gøsen og sige right on. En gang imellem kan man undres over folks passivitet når folk bliver svinet i fuld offentlighed. Det er lige gyldigt om det er i Fakta, Netto eller hos den nærmeste Alfa Romeo forhandler. Man kan godt tale pænt. (Den går begge veje).
Mmmh! Der er da ikke noget som en lunken bajs… 😀 But then again there is 😀
Så rolig nu, alle sammen… der er vel ikke nogen der er sure, men blot uenige, og det er sgu okay ikke at have de samme holdninger, bare man holder en god tone. 😉
Smil allesammen! Jeg gi’r en lunken giraf henne på bænken!
Bingolina – du behøver ikke at vente længe! 🙂
Okay – nej, lad os for guds skyld slippe for tv2-blog-tendenser! Jeg forlod nævnte forum af samme grund!
I don’t belEIve it – no hard feelings fra min side! Jeg er “god” til at fare op og råbe op i situationen, men jeg er ikke for fin til at trække i land igen!
Prinsesse – beklager de rørte vande! Der skulle ikke gå skænderi i det, og derfor er dette også mit sidste indlæg i denne sag!
*Venter spændt på næste kommentar* 😀
Okay! Så gik der kraftedme tv2blog i den
I don’t belEIve… Det er helt okay, ikke at synes jeg opførte mig cool i ovennævnte situation, men som med alting jeg skriver, skal det læses med et gran salt og med underholdning for øje, som den drama-prinsesse jeg nogengange er.
Som jeg nævnte længere nede, ville jeg til hver en tid tage en butiksmedarbejder i forsvar, hvis en kunde overfuste vedkommende, og jeg tilfældigvis stod kilet fast midt i situationen. 😉
Jeg kommer i slum-fakta’en stort set dagligt og har aldrig før haft lignende oplevelser i biksen. 😉
Normalt blander jeg mig ikke i situationer, der ikke direkte involverer moi, men lige her var det en kulmination af, at ALT i biksen gik i stå, for at kigge og forsvare et (forkert?) prisskilt PLUS det faktum at en lille ældre dame nærmest skulle stå og have tværet en matadormix pose ind i hovedet samtidig med, at hun fik at vide, at hun da, hvis hun tænkte sig om, selv kunne regne den korrekte pris ud.
Havde jeg SELV stået i situationen, havde jeg enten bare betalt (jeg havde sgu ærligt talt aldrig opdaget det, da jeg ikke er bon-tjekker… måske derfor jeg altid er flad??! hahaha), ELLER måske som det vildeste meddelt, jeg ikke skulle have varerne alligevel, hvis det trak op til diskussion… mit liv er for kort til diskussioner i en fakta.
Jeg er ab-so-LUT ingen helt, men jeg fik fanme ondt af den lille dame og behandlingen af ditto! 😉
Desailly …Jeg undskylder hermed, hvis du har følt dig uretfærdigt truffet; du har helt ret, en bramfri tone er nok blevet overfortolket fra min side af.
Og nu er der nok nogle, der vil synes, at jeg er både belærende og dum at høre på, men jeg vil alligevel lige komme med et par gode råd:
Til dem der tror, at Prinsessen føler sig som dagens helt: Forkert! Det er blot en harmløs beskrivelse af ét af hverdagens irritationsmomenter.
Og til “I don’t belEIve it”: Pas på med at dømme folk du ikke kender, på baggrund af hurtige bemærkninger nedfældet i en blog! Omgangstonen er bramfri, og ikke alt skal tages bogstaveligt! Min bemærkning om “ubehøvlede snotunger” var kun møntet på de medarbejdere, som gang på gang optræder ubehøvlet eller ligner nogle, der hellere ville gå på glødende kul, end at arbejde i et supermarked. Tlfældigvis har de fleste af dem optrådt i Quick Fakta (og et par enkelte i Netto). Som en lille bonus-oplysning kan jeg fortælle, at én af mine kammerater er Fakta-chef, så jeg ved alt om problemerne med at skaffe kvalificeret arbejdskraft, til dén løn!
Eftersom kunden er i god tro, skal Fakta sælge varen til den pris, der er angivet ved varen. De kan kun nægte, hvis det er en åbenlys fejlskiltning, som f.eks. et skilt på 100 kr. på et tv til 5000 kr.
Desuden prøver jeg på ingen måde på at være nedladende! Derimod gengiver jeg blot de erfaringer, som jeg selv har haft! Hvis der sidder nogle af de fornuftige medarbejdere derude og føler sig ramt, vil jeg gerne undskylde! Og bemærkningen om “laverestående” kan du gemme langt væk! Jeg arbejder selv i en lavprisbutik, så det ville være at skyde sig selv i foden! 🙂 Desuden er jeg typen, der kalder en skovl for en skovl, og en spade for en spade, og det ved jeg godt, at der er mange, der ikke kan tåle.
Jeg holder faktisk med fakta-medarbejderen, måske fordi jeg ved at deres argumentation var korrekt, ja, det var misvisende og forældet, men korrekt; prøv at skrive eller ringe til fakta på deres hjemmeside og spørg dem om 250g og 300g poserne. I vil blive forundret over deres svar.
I pisser rundt i jeres egen lille potte af en sur hverdag, og pludseligt kan i være helten og få jeres 5 minutes of fame; men i slutningen af showet har i jo kun skabt en dårlig erfaring hos folk, og jeres act of independence (efterlad varerne) er som at pisse i bukserne for at holde varmen en kold vinterdag, og jeres fælleserklæringer om karma (læs: billig hævn og nedgørelse af personer man mener er laverestående) er både selvmodsigende og plat. Så hvis i har ret i at faktamedarbejdere er nogle “ubehøvlede snotunger”, så viser i ved jeres argumentation, at i egentligt bare er nogen fattigfine idioter fra underdanmark.
…Det i skulle have gjort, var at betale differencen og erklære at i gør det fordi, folk bliver kede af at stå i køen; det ville have vist storsind og dominans uden at nogen skulle kanøfles. Skal man have ram på “dumme medarbejdere” i en dagligvarebutik, så skal man skrive et brev til deres chef, og virker det ikke, så skal man stoppe med at handle der.
Til Sydhavnsprinsessen er der bare at sige, at du er übercuul i de andre indlæg, men denne gang tager jeg altså afstand :p
C. Gertz Bech… jeg er fuldstændig enig! Det gælder selvfølgelig begge veje med opførslen, og jeg er udemærket godt klar over, at nogle kunder kan være fuldstændigt horrible! Dem har jeg så OGSÅ oplevet i selvsamme fakta!
Og lad det ikke være nogen hemmelighed, at jeg også ville forsvare en butiks-ansat, hvis denne blev overfust af en stupid kunde, og jeg ved et tilfælde befandt mig midt i situationen… 😉
Karma! Den er jeg med på! 🙂 Både ansatte og kunder skal opføre sig ordentligt og være fair, ellers vil Karma “kick their ass”, som i “My name is Earl”! 🙂
Jeg har så ved en anden lejlighed oplevet en komplet idiot af en kunde, der ikke fattede en jævnt simpel besked om, at et bestemt mærke af cigaretter var udsolgt og blev ved med at brokke sig, mens køen støt voksede. Jeg glædede mig til fulde over det utilslørede møgfald, som ekspedienten gav nævnte kunde. Det foregik i øvrigt i selvsamme slumfakta, så på den måde er der sådan lidt balance og karma i tingene.
At man er underbetalt i sit job, som man jo i princippet selv har sagt ja-tak til (der er garanteret ingen der ‘at-gunpoint’ tvinger dem til at være der) kan på ingen måde retfærdiggøre ubehøvlet opførsel overfor kunderne.
Det hele handler om indstilling til tilværelsen. Man får det tilbage man sender ud i verden, hvilket de to faktamedarbejdere så fandt ud af. Så peace folkens og hav en dejlig lørdag. 🙂
Hvor ville jeg gerne ha’ været en flue på væggen, hahahaha… Jeg syntes fanme det er godt gået, man dør sku ikke af at være lidt serviceminded, hvad blev der af “kunden har altid ret”??? Rigtig go weekend!!! ;O)
Hep… det ville være løgn at påstå, jeg havde en vidunderlig følelse i maven, men hvis de unge (mindstelønsansatte eller ej) i butikken var bare en smule servicemindede, så kunne sagen have været afsluttet på 3 sekunder med et smil og et: “du får dem selvfølgelig til den pris vi skilter med!”, og så kunne de ellers have listet den korrekte pris ind på plads, når kunden var gået, og alle havde haft en fantastisk service-oplevelse… 😉
Men jeg skal gladeligt indrømme at min egen pædagogiske sans røg fløjten, da en ældre dame stod og blev talt nedladende til i mange menneskers påhør…
(Jeg har været i fakta idag, og alt åndede fred og idyl…selvom prisen på matadormix fortsat var uændret) 😀
Fakta generelt, men især Quick fakta, har det desværre med at fylde deres butikker med ubehøvlede snotunger, da de må tage hvad de kan få, når de skal have besat underbetalte, lortejobs med skæve arbejdstider. Flere af disse snotunger burde aldrig have arbejdet i en butik, hvilket, sammen med de lange køer, er grunden til, at jeg konsekvent går i en lang bue udenom enhver Quick fakta!!
Hep, du er bare misundelig over at du ikke lever lige så intenst som blogforfatteren
Hmm
Jeg er ganske sikker på, at du måtte have en vidunderlig følelse i maven, da du sådan ondulerede de par studerende mindsteløns-ansatte!
Godt at se, at din energi går med at udrette store ting!